Om oss

Bjursås Hembygdsförening bildades 1907 och är Dalarnas äldsta hembygdsförening. Föreningen äger ca 2 000 föremål, med tonvikt på hem och hushåll och ca 30 byggnader det vill säga hela Dössbergsområdet inkl Värdshuset, Flymyrskasernen, Kvarn och Sågverk vid Rällsjöån och Björsgården (före detta Handelsbankshuset). Mer om föreningens historia finns under Historik.

Bjursås Hembygdsförenings uppgift är att värna om och vårda vår hemmiljö, vårt kulturarv och våra traditioner, öka kunskapen om och förankra känslan för vår hembygd både ur ett historisk och ett kulturellt perspektiv

Det innebär att föreningen aktivt medverkar till att vårda och bevara vår natur, kultur, landskapsmiljö och våra fornminnen och är dessutom delaktig vid samhälls- och miljöplanering.

Föreningens hembygdsgård, Dössberget, har ett museum med gamla hästdaragna vagnar, veteranmotorcyklar och mopeder samt utställningar i olika teman, en Handelsbod som säljer produkter tillverkade av hantverkare från bygden, Stadigstugan med vackra väggmålningar av Mats Persson Stadig, Gammelgården från 1700-talet och gamla byggnader med bevarade miljöer från förr, gårdsdjur av olika slag. På området finns ett värdshus med restaurang och kafé.

Föreningen organiserar och arrangerar olika aktiviteter på Dössberget såsom traditionellt midsommarfirande, olika evenemang med artistuppträdanden, konserter, familjedag, vår-, höst- och julmarknad och mycket annat.